hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Trends

Douane

Het einde van de Brexit-soap: wat kunt u verwachten?

02 dec. 2020

4 min lezen

Door al het nieuws omtrent het coronavirus, de gevolgen hiervan voor u als logistiek dienstverlener en de opkrabbelende logistieke markt, zou u het bijna vergeten: de Brexit staat nu écht voor de deur. Nu was de Brexit een hele tijd terug al een done-deal, maar voor u als ondernemer is tot nu toe nog niets veranderd. Dit komt omdat we ons nog altijd in de overgangsfase bevinden. Op 31 december 2020, oftewel over een aantal maanden al, eindigt deze overgangsperiode en start de nieuwe relatie tussen de EU en het VK. Waar u de afgelopen vier jaar misschien achteroverleunend de soapserie genaamd ‘de Brexit-deal’ heeft kunnen aanschouwen, is de season finale nu echt in zicht. Oftewel, bent u nog niet voorbereid? Dan is het nu dus écht tijd voor actie.

Even terugspoelen

‘De afgelopen vier jaar’? Inderdaad, zo lang staat de Brexit al op de kalender. Al op 23 juni 2016, stemde de meerderheid van de Britse kiezers in met de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Sindsdien hebben de Britse en Europese beleidsbepalers geprobeerd tot een overeenkomst te komen. Zoals een goede soapserie echter beaamt, ging dit niet zonder slag of stoot. De Brexit kwam pas echt in een stroomversnelling na de nieuwe verkiezingen en de aanstelling van Boris Johnson als prime minister. Met als gevolg dat begin dit jaar de Brexit definitief werd.

Een nieuwe spin-off

Zoals gezegd, bevinden we ons nu in een overgangsfase. Met andere woorden: alle EU-afspraken en regels gelden voorlopig nog in het VK. Wanneer de overgangsfase echter eindigt, is het de vraag welke regels er wel en niet gelden. Op dit moment zijn er nog steeds onderhandelingen bezig tussen de EU en het VK, over hoe de nieuwe relatie eruit moet komen te zien. Dit resulteert in een nieuwe soap, die ook vele logistieke vraagstukken onbeantwoord laat. Komen er bijvoorbeeld importtarieven? Mogen er straks nog wel vliegtuigen landen op Britse luchthavens? En hoe gaan we om met situaties die in de praktijk niet werken zoals aan de onderhandelingstafel is bedacht? Moeten schepen dan bijvoorbeeld wachten voor de kust van Rotterdam of Dover? Of komen er lange wachttijden bij de Douane?

Wat kunt u doen?

Ongeacht hoe de precieze details eruit komen te zien, kunt u zich al wel voorbereiden op de toekomstige situatie. Beter gezegd; als het goed is heeft u de eerste stappen om te kunnen omgaan met het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU al gezet. Zeker als dit uw logistieke dienstverlening beïnvloedt. Maar er zijn nog veel meer voorbereidingen te treffen. Zo kunt u er nu al voor zorgen dat u beschikt over de juiste douanesoftware. Wanneer u bijvoorbeeld beschikt over douanesoftware die daadwerkelijk aansluit bij de douane of over een oplossing waarin u eenvoudig een externe opslaglocatie kunt aanmaken na de Brexit, dan staat u al 1-0 voor ten opzichte van uw concurrentie.

Wat kunt u verwachten?

Wat we ondanks alle onduidelijkheid wel kunnen stellen, is dat transport tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie na de overgangsperiode een stuk ingewikkelder wordt. Zo krijgt u vrijwel zeker te maken met procedures over douanevervoer, wat betekent dat u uw goederen moet aangeven via het systeem NCTS. Daarbij heeft u als vervoerder de juiste transportdocumenten nodig en krijgt u te maken met vergunningen voor vervoer buiten de EU. En dit zijn enkel nog maar de overzichtelijke zaken waar u op moet letten. Kortom, het kan een hele klus zijn om uw onderneming klaar te stomen voor de Brexit. Dan wilt u op zijn minst verzekerd zijn van een software oplossing, die uw logistieke processen van A tot Z kan ondersteunen, ook na de Brexit.

Een passende software oplossing

Wilt u meer weten over hoe de juiste software kan bijdragen aan een soepele transitie naar een VK-loze EU in 2021? Of bent u benieuwd wat 3PL Dynamics voor u kan betekenen? Mail dan naar info@elevate-it.be en ontdek de mogelijkheden van de branche standaard voor logistieke dienstverleners.

Socials

Geralateerde artikels