Skip to main content
Close

5 onmisbare trends voor freight forwarders in 2024

De wereld van freight forwarders staat voor grote veranderingen door mondiale economische verschuivingen, technologische innovaties en veranderende consumentenverwachtingen. In deze blog bespreken we de vijf belangrijkste trends die de toekomst van freight forwarders in 2024 en daarna zullen vormgeven. Anticiperen op deze trends is essentieel om het verschil te maken!

Port cranes

De wereld van freight forwarders staat op het punt om flink door elkaar geschud te worden! Mondiale economische verschuivingen, technologische innovaties en veranderende consumentenverwachtingen zorgen voor een dynamisch speelveld dat nooit stil staat.

In deze blog nemen we u mee langs de vijf belangrijkste trends die de toekomst van freight forwarders in 2024 en daarna zullen bepalen.

Wilt u het verschil maken? Dan is het cruciaal om op deze trends te anticiperen.

1. Digitalisering is een strategische noodzaak

Digitalisering is essentieel voor alle freight forwarders. Wat eerst met scepsis werd bekeken, heeft nu dubbel en dwars zijn waarde bewezen. Geïnspireerd door de innovaties van digitale spelers en gedreven door de vraag van klanten naar meer transparantie, investeren steeds meer traditionele forwarders in geavanceerde technologieën. Denk aan track & trace technologieën en gebruiksvriendelijke platforms die voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Daarnaast zijn digitale tools onmisbaar geworden om de capaciteit te maximaliseren, crises te voorspellen en effectief aan te pakken. Maar ook om weloverwogen beslissingen te nemen over duurzaamheid en optimalisatie. Hoewel er kosten verbonden zijn aan het investeren in digitalisering, is er een brede consensus in de sector dat het een onvermijdelijke noodzaak is. Volgens een onderzoek van Accenture ziet maar liefst 76% van de transport- en logistieke bedrijven het verwaarlozen van digitale mogelijkheden als een serieuze bedreiging voor hun bedrijf.

2. Duurzaamheid op de voorgrond

Nu de wereld de nadruk legt op duurzaamheid, komen forwarders steeds meer onder druk te staan om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. 2024 belooft een cruciaal jaar te worden op dit gebied. In de Europese Unie zullen nieuwe regels en rapportagevereisten van kracht worden. En andere regio’s zullen naar verwachting binnenkort soortgelijke maatregelen invoeren.

De sector moet een evenwicht vinden tussen duurzame praktijken en zakelijke levensvatbaarheid, aangezien zowel klanten als regelgevende instanties groenere logistieke oplossingen eisen. De belangrijkste vragen zijn: Zullen klanten bereid zijn om de extra kosten van duurzame logistiek te dragen? En zullen bedrijven prioriteit geven aan partnerschappen met vervoerders en agenten die zich inzetten voor duurzaamheid?

Sea ship dock

3. Klimaatverandering en geopolitieke spanningen

De impact van geopolitieke onrust en klimaatverandering zal in 2024 sterker worden gevoeld door freight forwarders. Deze factoren kunnen grote invloed hebben op de toevoer van grondstoffen, transportroutes afsluiten, de productie verstoren en kosten verhogen. Deze situatie benadrukt de noodzaak om prioriteit te geven aan flexibiliteit, wendbaarheid en zichtbaarheid. Alleen zo kan er snel geanticipeerd worden op de verstoringen in de toeleveringsketen

4. Fusies en overnames transformeren de sector

Sinds het begin van de pandemie zijn fusies en overnames steeds actiever geworden in de sector. En deze trend zal niet afnemen in 2024. Onder druk van de markt wordt het voor kleinere forwarders steeds moeilijker om te concurreren, wat leidt tot meer consolidaties. Grotere forwarders grijpen de kans om hun marktaandeel uit te breiden door kleinere concurrenten en hun klantenbestand over te nemen. Deze consolidaties hervormen de sector en creëren een nieuwe marktdynamiek.

5. Dalende vraag en stijgende capaciteit verhevigen de concurrentiestrijd

De sector staat voor een uitdagende combinatie van dalende vraag naar vracht en toenemende capaciteit. BIMCO (De internationale scheepvaartorganisatie) verwacht dat de wereldwijde containervolumes in 2024 slechts met 3% tot 4% zullen toenemen. Terwijl de mondiale vloot met 7,8% zal toenemen. Tegelijkertijd blijft de vraag naar luchtvrachtvervoer matig, ondanks een capaciteitsstijging van 9% in 2023.

Dit scenario zorgt voor meer concurrentie onder forwarders. Klantloyaliteit kan afnemen, waardoor forwarders harder moeten werken om zich te onderscheiden. Bijvoorbeeld door klantgerichte en waarde toevoegende diensten aan te bieden. Operationele efficiëntie wordt cruciaal om de winstgevendheid te maximaliseren. Bovendien zullen de tarieven onder druk blijven staan door de concurrentie voor een kleiner vrachtaanbod.